maj 2, 2019

Vigtigheden af kvalitetsindhold

Der er ingen tvivl om, at godt indhold sælger bedre end middelmådigt indhold. Det gør sig især gældende på internettet, hvor der er masser af content, men hvor indholdet ikke altid besvarer det, som brugerne egentlig leder efter.


Hvis du begynder at sætte fokus på kvalitetsindhold, vil det klart kunne mærkes. De fleste internetbrugere leder efter en klar løsning på deres forespørgsel – og hvis du kan give dem det, som de leder efter, er det et rigtigt godt skridt fremad.


Kvalitetsindhold sælger bedre

Kvalitetsindhold bør være et fokuspunkt for alle hjemmesider. Jo bedre indholdet er, jo større chancer har du for at vække interessen hos dine besøgende.


For dig, der driver en webshop, bør du naturligvis have selve produktet i fokus – gerne i form af gode billeder og måske også video. Det kan sælge meget godt i sig selv, men hvis du samtidig har en produkttekst, der virkelig er på plads, så vil du altid øge salgsmulighederne lidt ekstra.


Eksemplet kan også bruges på blogs og infosider, hvor kvalitetsindhold ligeledes er enormt vigtigt. Hvis du har en artikel, der virkelig går til bunds i en sag, og hvis du forklarer dit perspektiv klart og tydeligt, så er det formentligt et stykke indhold, som brugerne synes godt om. Det kan nemt gøre en side mere populær og føre til større interesse blandt de besøgende.


Omvendt – hvis du bare har en omgang middelmådigt indhold, der egentlig bare er en sludder for en sladder, uden nogen reel pointe – så skal du nok ikke forvente den store aktivitet blandt de besøgende, hvis du ikke kan levere det, som de oprindeligt ledte efter. Det er nemlig ret tydeligt, når der er lagt omtanke og kreativitet i indholdet.


Hvis du er erhvervsdrivende med en fysisk forretning, og egentlig ikke laver dine salg på nettet, men stadig har en hjemmeside for at tiltrække besøgende: Så vil du også opleve gode effekter ved at få lavet kvalitetsindhold i stedet for bare en hurtig tekst. Du kan promovere dine ydelser ganske effektivt ved at have en lækker hjemmeside med godt indhold. Formår du at beskrive dine ydelser og din forretning på en positiv måde, så er der gode chancer for at de interesserede læsere vil foretrække at komme forbi din forretning i stedet for konkurrenternes.


SEO-optimerede tekster giver flere besøgende

Én ting er at indholdet skal være godt, og at det skal fange interessen hos de besøgende.


Men hvad med søgemaskinerne? De er nemlig også vigtige at have med i tankerne, når det drejer sig om at lave relevant content. Der er ret gode chancer for, at en solid procentdel af dine besøgende vil komme fra søgemaskinerne. Derfor handler det om at lave indhold, som søgemaskinerne også godt kan lide.


For nogle år siden var det så nemt, at man bare kunne skrive en lang artikel og nævne sine søgeord et hav af gange – og det var som regel nok til, at søgemaskinerne ville se positivt på indholdet. Men det er efterhånden længe siden, og i dag bør SEO-tekster skrives på en lidt anden måde.


I dag handler det mere om relevans. Det handler om at skrive tekster, der ikke bare spammer en masse keywords og som bevidst forsøger at manipulere – det handler i stedet om at lave indhold med omtanke, som dækker et emne til perfektion. Måske har du en underside på dit website, der handler om powerbanks til mobilen. Her ønsker du en ledsagende tekst til produktudvalget, så du kan rangere bedre i Google. I så fald kan du fortælle overordnet om powerbanks, og desuden komme ind på mange relaterede keywords – nævn for eksempel ord som “strøm”, “kapacitet”, “opladning”, “ladetid”, “kabel” og “smartphone”.


Det vidner nemlig om, at du dækker emnet godt ind, og at du har meget at fortælle om. Undgå keywordspam, men nævn naturligt en masse ting, som relaterer sig til det overordnede emne. Lav hellere en tekst, der er for lang end for kort – langt indhold rangerer generelt bedre i Google. Men det skal selvfølgelig være sådan, at det indholdet faktisk er relevant og ikke bare fyld.


I forbindelse med linkbuilding er det også altid positivt, når du får et link fra en side, der selv har godt indhold. Det øger værdien af linket i Googles øjne. Når du bestiller links her hos Web SEO, er dine indgående links altid udstyret med gode og relevante artikler.


Unikt indhold fanger opmærksomheden

Lad os gå tilbage til brugerperspektivet. For når søgemaskinerne siger god for din tekst og kvitterer med en høj rangering, så kommer flere besøgende også forbi.


Sørg for at dit indhold skiller sig lidt ud. Gør det lidt særligt. Hold dig til det vigtigste, men tilføj viden eller elementer, som konkurrenterne ikke har på deres sider.


Her er det vigtigt at huske på, at tekstindhold komplimenterer billeder og videoer. Ren tekst kan sagtens stå alene, men det er altid bedst at inddrage flere gode elementer – naturligvis uden at det bliver overvældende.


Det er også grunden til, at de fleste succesfulde webshops er bygget ret simpelt op. Ofte har de kun et enkelt stort billede, men med mulighed for at klikke på mindre billeder/videoer og få dem frem i stedet. Det suppleres med en tekst, der ofte har et klart fokus på at sælge og informere. Det er en strategi, der fungerer – et godt billede til at fange opmærksomheden, og derefter en god tekst, der fastholder interessen. Denne strategi er ikke bare god for webshops, men for alle typer af hjemmesider. En simpel, men dog yderst velfungerende plan.


Sådan laver du målrettede tekster

Her til sidst får du en overordnet opskrift til at lave gode og målrettede tekster:


  • 1: Væk interessen hos brugeren med det samme.
  • 2: Hold fast i interessen med relevant indhold.
  • 3: Fokuser på at sælge, når interessen er veletableret.
  • 4: Lav en lang og dybdegående tekst, så søgemaskinerne favoriserer din side.
  • 5: Husk på at tekster ikke er det eneste element – inddrag gerne flere ting.

I stedet for at klare opgaven selv, kan du selvfølgelig også bare outsource den. For eksempel til et webbureau, der specialiserer sig i at skabe godt indhold.


På den måde er du sikret en solid løsning, hvor du selv slipper for besværet.

Konklusion

Kvalitetsindhold er vigtigt. Godt indhold øger dine chancer for at sælge, og hvis indholdet samtidig er optimeret en smule til Google, så begynder det for alvor at kunne mærkes.


Lav noget indhold, som de besøgende kan bruge til noget. Selv hvis du ikke ender med et salg, kan det være, at informationerne på din side er så relevante, at brugeren deler eller linker til dit indhold. Det er lig med indirekte værdi – også selvom du eventuelt skulle misse et salg.


Hos Web SEO laver vi kvalitetscontent, når vi optimerer din hjemmeside. Og vi gør det samme, når vi laver linkbuilding.


Det er et glimrende argument for at kontakte os. Så sig endelig til, hvis du har en opgave, som vi kan assistere med.

Skriv en kommentar

Login eller lav en konto for at kommentere

Leave a Reply

Your email address will not be published.