september 22, 2020

Spor disse 3 SEO KPI’er for at træffe bedre beslutninger om din markedsføring

Key Performance indicators (KPI) hjælper dig med at analysere hvordan det går med din markedsføring og gør det nemmere for dig at analysere hvordan du når i mål. 

I SEO verden findes der en masse artikler om KPI’er, mange nævner bounce rate, tid brugt på siden og mange flere ting. Disse er forfængeligheds metrikker, der ikke har nogen forbindelse til de overordnede markedsførings eller forretningsmål.

I denne artikel vil vi gå i detaljer med hvad vi synes er værdige SEO KPI’er

1. SERP synlighed

Brugbar for: Hvilken som helst hjemmeside

Bundet til: Markedsandel

SERP synlighed er SEO versionen af en af de vigtigste marketing KPI’er: SOV-andel (share of Voice). Det måler, hvor synligt dit brand er på markedet blandt konkurrenterne.

Det er vigtigt, fordi der er et stærkt forhold mellem SOV og markedsandel. Generelt, jo højere din SOV er, jo større er din andel af kagen. Og det faktum, at det er en relativ nem måling at foretage sig, gør det til en mere passende KPI end organisk trafik vækst.

Du kan få en meget grov fornemmelse af din SERP synlighed ved at sammenligne din estimerede organiske søgetrafik med dine konkurrenters trafik på Google.

Disse tal vil dog normalt være forkerte, fordi de inkluderer trafik fra brandede søgeord, og dem, som dine konkurrenter rangerer efter, har ingen forretningsværdi for dig. For eksempel, hvis en af vores konkurrenter tilbyder værktøjer til markedsføring af sociale medier, er enhver søgetrafik til sådanne emner irrelevant for os.

2. Konverteringer foretaget af organiske besøgende

Brugbar for: Hvilken som helst e-handelsside
Bundet til: Salg

Dette er med garanti den mest brugte SEO KPI som de fleste bruger til at analysere deres SEO kpi’er.



Vælg dine vigtigste konverteringsmål klogt

Almindelige eksempler på en hjemmesides mål eller konverterings handlinger inkluderer besøgende, der går gennem kassen eller abonnerer på en tjeneste. Det er helt fint, men det afspejler ikke dets værdi for virksomheden, hvis folk køber flere ting på én gang.

Så hvis du arbejder for en e-handelsbutik, ville det sandsynligvis være en bedre KPI at øge den gennemsnitlige ordreværdi for det organiske trafiks segment.

Sørg for, at din Google Analytics er konfigureret korrekt

Mange ting kan gå galt, når du konfigurerer Google Analytics eller andre analysesoftware. Jeg opfordrer alle, der træffer markedsføringsbeslutninger baseret på analyser, til først at forstå, hvordan disse data indsamles og behandles.

Tag resultaterne med et gram salt

Det positive og vigtigste takeaway her er, at vi typisk foretager en tidssammenligning af data, der er skæv på samme måde. Det betyder, at en relativ ændring i konverteringer skal svare til virkeligheden.

Når det er sagt, skal du sørge for at sammenligne perioder, der giver mening at sammenligne. For eksempel, hvis din virksomhed har sæsonudsving i salget, skal du sammenligne år til år resultater.

3. Assisterede organiske trafik konverteringer

Brugbar for: Alle e-handelssider eller leadgenerering hjemmeside

Bundet til: Salg

Brug kun denne KPI, hvis du allerede bruger KPI’en for konvertering. Det er faktisk en understøttende metrik og skal ikke bruges alene.

Det er vigtigt, fordi standard tilskrivnings modellen “sidste ikke direkte klik” i Google Analytics er ualmindelig dårlig. Problemet ligger i at tildele 100% af kreditten til en kanal. Det er som at rose en spiller til skyerne, der kun scorer et mål. Målmænd og forsvar ville ikke være for glade.

Hvad betyder dette med hensyn til dine web konverteringer?

Dit websted driver sandsynligvis organisk trafik i alle faser af kunderejsen. For eksempel kan folk lande på ti af dine artikler fra Google og derefter konvertere efter at have klikket på en søgnings eller retargeting annonce.

Konklusion 

Jeg er overbevist om, at du ikke har brug for mere end disse tre KPI’er.Dette betyder dog ikke, at du ikke skal måle andre ting.

At holde styr på andre meningsfulde målinger, der korrelerer med KPI’er, er en måde at vurdere dit daglige SE arbejde på. For eksempel ville det være næsten umuligt at forbedre dine SEO KPI’er, hvis søgemaskiner ikke kan indeksere dine sider korrekt.

Så du kan få alle mulige handlingsmæssige indsigter fra Google Analytics, oprette grænser, der bestemmer om en linkbuilding kampagne er succesfuld eller en fiasko, køre tekniske SEO analyser og så videre.

Og en ting mere …

At være “datadrevet” er noget, der ser ud til at beskrive nutidens marketingfolk. Men at forstå, hvorfor der sker noget fra GA- eller GSC-data, er udfordrende, da det for det meste er kvantitative data. Det er vigtigt at huske det og forstå, at disse data ikke er erstatning for at tale med kunder, sund fornuft og lejlighedsvis stole på din mavefornemmelse.

Er det hele lidt for svært for dig og ønsker du hjælp til SEO services og analysering. så kontakt os nu.

Skriv en kommentar

Login eller lav en konto for at kommentere

Leave a Reply

Your email address will not be published.

da_DKDanish
en_USEnglish sv_SESwedish nb_NONorwegian de_DEGerman fiFinnish sl_SISlovenian sk_SKSlovak pl_PLPolish da_DKDanish