Hvis du er ny inden for søgemaskineoptimering, så er der mange udtryk, som er gode at lære fra start. Her får du et overblik over de vigtigste. Der følger desuden en kort beskrivelse med til hvert udtryk, så her kan du lærer lidt ekstra facts om SEO.
De vigtigste SEO udtryk
Herunder kan du se nogle af de vigtigste udtryk, der benyttes i SEO terminologien. De er gode at lære, da du ofte vil støde på dem, når du læser om SEO, eller endda når du benytter visse SEO tools.
Alt-tags:
Den tekst som et billede udstyres med, når musen ruller henover. Sender et signal til Google om, hvad billeder viser. Ved at tilføje et alt-tag kan dit billede rangere bedre i Google.
Ankertekst:
Også kendt som anchor på engelsk. Det er den synlige tekst, der ses i et link. Når du bygger links, er det vigtigt at bruge de rette ankertekster, men samtidig at variere dem, så det ikke ligner spam.
Black hat:
De fleste SEO-teknikker, der ikke følger Googles retningslinjer, og som bliver betragtet som “forkerte” går ind under black hat. For eksempel når links sløres på en side, eller når du med vilje køber dig til links fra en masse spam sider.
Broken link:
Et link, der ikke længere virker. Kan påvirke intern SEO negativt, så undgå helst broken links.
Crawler:
Et program eller en bot, der scanner en hjemmeside for at finde data. Google bruger for eksempel webcrawlers.
Disavow:
En funktion i Google, der gør det muligt at fjerne værdien fra et link, fx hvis du har modtaget et spam link.
DR: Domain Rating fra Ahrefs. En målemetode, der viser styrken af en hjemmesides backlinkprofil og hvor meget værdi et link fra den vil have.
Duplicate content:
Hvis du har samme indhold på hjemmesiden to gange. Bør altid undgås.
Grey hat:
SEO-teknikker, der ikke altid betegnes som etiske, men som dog heller ikke er direkte black hat, og som ofte fungerer.
H-tags:
Underoverskrifter, for eksempel H1 og H2. Optimér dem nøje efter nøgleord, da de tillægges mere værdi en almindelig tekst.
Keyword density:
Antallet af gange som et bestemt søgeord forekommer i en tekst, ofte vist i en procent. Bør ligge omkring 1-3% hvis det er et fokussøgeord.
Linkbuilding:
Kunsten at lave links fra andre sider til din side. Den måske vigtigste disciplin inden for SEO optimering.
Linkfarms:
Store netværk af sider der udveksler links til hinanden. Ofte køber man sig ind, men Google anerkender ikke metoden.
Metabeskrivelse:
Den korte beskrivelse du kan give til en side, som vises i Googles søgeresultater.
Organiske resultater:
De almindelige Google-søgninger, hvor man ikke kan betale sig ind.
SEO:
Search engine optimization på engelsk. Betyder egentlig bare søgemaskineoptimering.
Splogs:
Blogs der er lavet med det særlige formål at linke videre til andre sider.
Title tag:
En form for metabeskrivelse til hjemmesidens titel, eller undersidens titel. Vises i Google, og det er denne titel, folk klikker på.
URL:
En hjemmesides linkadresse. Vises i Google og benyttes i alle sammenhæng mht. linkbuilding.
URL rating: En af Ahrefs’ målemetoder, der viser hvor stærk en backlinkprofil hjemmesiden har.
White hat:
Godkendte måder (ift. Googles retningslinjer) at få links på.
White hat & blackhat SEO
Mange SEO folk markedsfører dem selv som white hat SEO folk, vi mener at dette udtryk er misvisende. I 2019 synes vi ikke at der eksistere black hat og white hat SEO.
Enten overholder du googles retningslinjer eller gør du ikke, der er ingen grund til at pakke det ind for at få det til at lyde bedre.
White hat SEO er et begreb skabt til salgsfremmende formål. En bedre beskrivelse er SEO, der er i overensstemmelse med Googles retningslinjer.
Der vil altid være en konflikt mellem Google og content creators. De bedste SEO folk forstår dette.
Måske er det på tide, at vi realistisk anerkender spændingerne mellem SEO-industrien og Google (uanset hatte) og glemmer den latterlige ide om hvid hat og sort hat SEO.