Den ultimative seo guide

Søgemaskineoptimering (SEO) er vigtigt for alle hjemmesider. Hvis du har ambitioner om at rangere højt i Google, bør du arbejde aktivt på at optimere din side. Her får du den ultimative SEO guide: Vi giver dig unikke SEO tips, som både er relevante for begyndere og for erfarne marketers.

Introduktion til SEO

Du er formentligt allerede interesseret i søgemaskineoptimering, siden du læser med her – og du kender måske allerede til et par gode teknikker. Men for god ordens skyld laver vi en hurtig introduktion til SEO, så alle kan være med. Hvis du allerede kender til det basale, så spring videre til næste punkt!

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization – søgemaskineoptimering på dansk

Det er en disciplin, der handler om at optimere en hjemmeside, så hjemmesiden rangerer bedre i søgemaskinerne og dermed trækker flere besøgende til. Det er umiddelbart den mest effektive metode, når du gerne vil hente flere kunder på nettet.

Søgemaskineoptimering opdeles normalt i to discipliner: Intern SEO og ekstern SEO

Internt handler det om at optimere din egen hjemmeside, så den lever op til søgemaskinernes præferencer. Eksternt handler det om at få andre hjemmesider til at henvise til din, da det signalerer kvalitet og popularitet, hvilket er vigtigt når søgemaskinerne skal vurdere hjemmesidens relevans.

Både små og store virksomheder kan lave SEO til deres hjemmeside. Nogle foretrækker at klare det selv, mens andre outsourcer opgaven. Søgemaskineoptimering kræver normalt erfaring, og enkelte discipliner inden for SEO kan godt være svære.

Heldigvis findes der også nemme SEO-teknikker, så alle kan være med

Søgemaskineoptimering er dog næsten altid tidskrævende, så det er en anden grund til, at mange vælger at outsource opgaven.

Men uanset om du vil outsource eller ej, så er det rart at kende til SEO. På den måde kan du både arbejde lidt på det selv, og du kan bedre identificere, om andre rent faktisk er gode til det.

Her får du således et minikursus til SEO, som guider dig igennem alt fra intern til ekstern optimering.

Lad os springe ud i det, så du hurtigt kan begynde at udnytte de bedste teknikker!

SEO på din hjemmeside

Først og fremmest bør du optimere din egen hjemmeside, så den er nem at indlæse for søgemaskinerne, og så de nemt kan se, hvad den handler om.

Der er et hav af teknikker til intern SEO. Den gode nyhed er, at de fleste af dem er forholdsvis lette at udføre, og at det er billigere at få hjælp til intern SEO end til ekstern SEO. Du kan med garanti også lave en del optimeringsarbejde på egen hånd.

Herunder får du overblikket over de mest effektive teknikker, som du sagtens kan komme i gang med selv.

Det er den første del af denne SEO guide. Mange af rådene er simple, men de gør en stor forskel alligevel.

Optimering af tekster

Der indgår tekst på næsten alle hjemmesider. Søgemaskinerne er også glade for tekstindhold, da det hjælper dem med at identificere, hvad hjemmesiden handler om.

Det er vigtigt med gode tekster på alle dine undersider. Du bør først og fremmest fokusere på brugervenligheden, men glem ikke at fokusere på søgeordene. Hver artikel bør være fokuseret på et bestemt søgeord eller en sætning. Inddrag søgeordet eller sætningen et passende antal gange – en tommelfingerregel er det bør udgøre 1-3% af indholdet – og lav desuden varianter af ordet.

For eksempel kunne en variant af søgeordet “SEO guide” være “guide til søgemaskineoptimering” eller måske bare “SEO”.

Langt indhold rangerer normalt højere end kort indhold. Gennemsnitslængden for hjemmesider, der rangerer i top 10 i Google.com (den internationale Google) er lige omkring 2.000 ord. Mange hjemmesideejere har da også selv bemærket, at langt indhold trækker flere besøgende til. Det skyldes netop, at Google belønner dybdegående indhold med høje rangeringer. Derfor kan det være en god idé at lave solidt indhold med fyld på.

I hvert fald hvis du gerne vil rangere højt i søgeresultaterne!

Lav gode titler og metabeskrivelser

I Googles søgeresultater vises der en titel og en beskrivelse af hver enkelt side. Det er det lille preview, der fremgår, når du søger efter noget og kigger på søgeresultaterne.

Dette lille preview kaldes også for metatitlen og metabeskrivelsen – og du kan selv skrive dem. Den nemmeste måde at gøre det på er ved at hente et plugin, som fx Yoast SEO, hvor du skriver din titel og din metabeskrivelse på samme tidspunkt som du udgiver selve teksten. Men alternativt kan du også skrive det ind i din sides source code.

Næste spørgsmål er dermed: Hvordan laver man en god titel og metabeskrivelse?

Først og fremmest skal det se godt ud i Googles øjne. Inkludér derfor dit vigtigste søgeord og eventuelt også dit sekundære søgeord. Titlen er vigtigst, dernæst beskrivelsen. Men sørg desuden for, at titlen er skrevet, så den appellerer til de brugere, der får vist din side i søgeresultaterne. Hvis du har skrevet en interessant og tiltrækkende titel, kan det nemlig sagtens være, at en Google-bruger foretrækker at klikke sig ind på din side i stedet for konkurrenternes. Også selvom du måske har en lavere rangering!

SEO-venlige URL’er har betydning

URL er selvfølgelig adressen på din hjemmeside. Din hjemmeside har allerede sit domænenavn, men hver enkelt underside får desuden en unik URL. Denne URL bør optimeres, så den er SEO-venlig.

Nogle undersøgelser viser nemlig, at korte URL’er generelt rangerer bedre end lange URL’er. Derfor bør du fjerne småord og ligegyldigheder i webadressen. Men det er ikke den eneste faktor: Det er nemlig også vigtigt, at du husker at inkludere dit vigtigste keyword i URL’en. Der er ingen grund til ikke at gøre det – og da det tæller op i den samlede SEO-vurdering, bør du absolut huske at inddrage det vigtigste nøgleord.

En anden ting om URL’er: Husk at få lavet et SSL-certifikat, så din hjemmeside starter med https:// og ikke http://. Siden 2018 har det været en ret væsentlig faktor i Googles øjne. Da det næsten altid er gratis (i hvert fald hos danske webhosts), bør du klart aktivere et SSL-certifikat til din hjemmeside, hvis du ikke allerede har det.

Interne links

Hvis du har mulighed for det, så skal du også lave interne links i dit indhold. Det vil sige, at du linker rundt til dit eget indhold i dine egne tekster.

Det er nemlig en god måde at sprede linkjuice ud mellem dine undersider. Desuden giver det søgemaskinerne et indtryk af, hvilke af dine sider der er de vigtigste (normalt dem der er flest links til), og de kan nemmere få et overblik over din hjemmesides struktur. Dermed er interne links faktisk en ret vigtig faktor, så sørg for at indsætte links der, hvor du kan – men selvfølgelig så det virker naturligt og så det også er til gavn for brugerne.

Tjek din hjemmesides hastighed

Google har selv været ude at udtale, at en hjemmesides hastighed er en vigtig faktor for rangeringerne. Hvis du har en hjemmeside, der er langsom, og hvor brugeren skal vente en evighed på at komme ind på siden, så vil det også blive set negativt i Googles øjne. Og de måler det faktisk. Men hvis du derimod har en lynhurtig hjemmeside, så tæller det op!

Derfor bør du optimere din hjemmeside, således den er hurtig og nem at bruge

Det gør du ved at minimere unødvendigt indhold, ved at hoste hjemmesiden det rette sted, og ved eventuelt at optimere cache og lignende. Bruger du WordPress, så undgå at bruge for mange plugins, og benyt gerne et letvægtstema.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din hjemmeside er hurtig eller ej, kan du selv måle hastigheden via Google PageSpeed Insights.

Linkbuilding

Når først du har styr på din egen hjemmeside, er det tid til at begynde på ekstern optimering. Det er en af de vigtigste discipliner inden for SEO. Uden linkbuilding kommer du nemlig ikke langt, da Google altid har lagt stor vægt på indgående links.

Men hvilke links fungerer, og hvilke gør ikke? Der er sket en del i løbet af årene

Engang var det sådan, at stort set alle typer af links var en gevinst, men sådan er det ikke længere.

I dag handler det om at være mere kræsen og fokusere på kvalitetslinks. Et virkeligt godt link kan nemlig være mere værd end 100 middelmådige links. Desuden handler det meget om at få relevante links – hvis du kan hente links fra hjemmesider inden for samme branche som din egen, er det ofte et stort plus.

Der er mange teknikker til linkbuilding. Nogle er bedre end andre, men samtidig er de bedste links normalt også ret ressourcekrævende. Der er dog flere teknikker, som selv begyndere uden et budget kan begynde at arbejde på. Herunder får du overblikket over de bedste linkbuilding teknikker – både links der kan hentes på arbejdsom vis, samt links der hentes via betaling.

Du kan læse mere om vores linkbuilding services her

Guest blogging

Guest blogging – eller gæsteindlæg på dansk – er en af de mest benyttede metoder at skaffe links på.

Det handler kort sagt om at tilbyde en artikel til en anden hjemmeside, hvor du får et link til gengæld. Det er således en situation, som begge parter får noget ud af: Du får et link, og den anden person får et nyt stykke indhold.

Men hvordan ser Google på guest blogging? Umiddelbart har de ikke noget problem med det, så længe der skabes kvalitet, så længe der ikke overdrives, og så længe der ikke “snydes” – eksempelvis ved at lave spinnet indhold som egentlig ikke bidrager med noget. Det handler altså om at være fornuftig, når du arbejder med gæsteindlæg. Bidrag med en god og dybdegående artikel til det medie, der skal publicere den. Skriv hellere for meget og for lidt, for Google kan bedst lide langt indhold.

Nemme links: Fora, blogs, udveksling

Nogle af de links, der er nemme at hente, er forumlinks og blogkommentarer. De har ofte en ret lille effekt, men i visse tilfælde kan de være fine at gå efter alligevel.

Hvis der for eksempel er et forum, der relaterer sig til det emne, din egen hjemmeside dækker, så er det glimrende at få et par links derfra. Blogkommentarer giver sjældent ret meget værdi, men de kan fungere, hvis du ønsker en balanceret linkprofil med flere nofollow links (blogkommentarer er ofte nofollow).

En anden nem måde at få links på, som faktisk er ret effektiv, er at udveksle links med dine venner og samarbejdspartnere.

Kender du nogle andre, der også driver hjemmesider? Spørg om de er interesserede i at udveksle. Hvis de har side A og B, og du har side C og D, så kan I sagtens finde en måde at give links til hinanden.

Træd lidt varsomt med at lave for mange af disse links, og overdriv ikke med antallet.

Men i et begrænset omfang kan disse nemme links sagtens være værd at snuppe.

Reachout

Reachouts har ikke altid en høj konverteringsrate (målt på forespørgsel til link), men det er værd at forsøge alligevel.

Hvis du mener, du har noget rigtigt godt indhold – for eksempel en artikel med unikt indhold inden for din branche, eller en infografik – kan du kontakte andre webmastere og foreslå, at de linker til dig.

Igen, konverteringsraten er normalt ikke særlig høj. I det flest tilfælde vil du få et afslag eller slet ikke få et svar.

Men indimellem vil der være webmastere, der godt kan se relevansen i at linke til dig. Og de enkelte gange, hvor det sker, er simpelthen det hele værd. Derfor er det en ganske fin SEO teknik, når det gælder linkbuilding.

Linkkøb

Linkkøb er blevet mere populært over de seneste par år, da mange hjemmesider er villige til at sælge artikeludgivelser med link. Og her er der faktisk tale om alle typer af hjemmesider: Både små blogs, som gerne sælger links for at kunne tjene lidt, men også store etablerede nyhedsmedier, der tager imod de såkaldte advertorials.

Selvom Google umiddelbart ikke giver helt grønt lys for denne metode, så virker det ret godt – hvis bare du får links fra kvalitetssider. Priserne kan dog variere meget, så sørg for at få værdi for pengene, hvis du køber links. Desuden er det smart at fordele disse købte links over en længere periode, så du ikke får et mistænkeligt boost på kort tid.

Content marketing

Content marketing er en metode, der dækker over langt mere end bare SEO, men på sin vis er det også en fornuftig strategi til linkbuilding.

Du laver simpelthen indhold på din egen side, som er stærkt modtagerorienteret. Det handler om at fokusere på særlige målgrupper og tilrettelægge strategien derefter. Resultatet vil formentligt være indhold, der tiltrækker og engagerer målgruppen – derfor fører content marketing ofte links med sig.

Nogle gange står content marketing alene, med at du simpelthen bare laver indholdet og venter på, hvad der sker. Men den bedste metode er, når du også pitcher indholdet til den målgruppe, som du har haft i tankerne undervejs. Det er en måde at få rigtigt stærke links på, men det kræver erfaring og er derfor ikke altid så nemt for begyndere. Erfaring kan du dog altid få med tiden.

Udover disse teknikker er der selvfølgelig også mange flere linkbuilding metoder – men bare ved at følge de nævnte teknikker kan du sagtens komme rigtigt godt i gang med SEO og linkbuilding.

Søgeordsanalyse

En SEO guide er aldrig komplet uden at nævne en søgeordsanalyse. Det er nemlig en smart måde at finde potentielle forespørgsler fra Google-brugere, som du kan forsøge at rangere på.

Søg efter et bestemt emne, og derefter finder du alle de mest populære relaterede termer.

Desuden kan du se, hvor relevant hvert enkelt søgeord er. Det er meget simpelt: Se på, hvor mange der søger efter ordet/sætningen hver måned. Hvis der er mange, så lav en artikel baseret på søgeordet, og hvis alt ellers er i orden, kan det blive en god kilde til flere kunder.

Søgeordsanalyse bør både laves, når du vil undersøge mulighederne for nyt indhold, men også når du vil optimere dit nuværende indhold.

Uanset hvad: Alle hjemmesideejere bør lave søgeordsanalyse, for det er en essentiel del af SEO!

Der er flere gode tools, som kan hjælpe dig med at finde de rette søgeord og med at analysere mulighederne. Ahrefs er en god betalt løsning, men du kan også sagtens bruge værktøjerne i Google Ads, hvilket er gratis.

Velkodet hjemmeside forbedrer SEO

Der er absolut ingen tvivl om, at en velkodet hjemmeside forbedrer SEO. Det betyder nemlig en del for præstationen i Google. Har du en stor og kompliceret hjemmeside, så kan det være sværere for søgemaskinernes crawlers at komme igennem. Har du derimod en simpel hjemmeside, der ikke fylder ret meget plads, men som stadig er funktionel, så er det til gengæld rigtigt positivt. Husk desuden på, at hastigheden (som er en vigtig faktor i Google) også kan optimeres i forbindelse med kodningen.

Hvis du selv koder din hjemmeside, eller hvis du har hyret en ekspert til det, bør det altid være med et klart fokus på SEO fra start. På den måde kan du nemlig undgå problemer senere. Men husk samtidig at fortsætte i samme stil, når koden skal opdateres: Mange begår den fejl, at de starter med en ren kode, som senere bliver mere kompliceret efter et par opdateringer. Og det kan få konsekvenser for SEO.

Desuden er det smart at kende til din hjemmesides source code, da det også har stor indflydelse. Sørg for eksempel for, at titel, metabeskrivelse, alt-tags og lignende ting indgår. Den slags sker automatisk i et CMS som WordPress, når du samtidig bruger de rette plugins, men i andre systemer og i custom udvikling bør du absolut være opmærksom på det. Sørg i øvrigt for at enkelte sider markeres med noindex, hvis du ikke har interesse i at de skal stå i søgeresultaterne. Hold også øje med duplicate content, hvilket nemt kan opstå. Ved brug af tagget “rel=canonical” kan du instruere søgemaskinerne i, hvordan de skal håndtere duplicate content på din hjemmeside, når det eventuelt opstår.

Brug af CDN

CDN er en forkortelse for Content Delivery Network. Det er et netværk af servere, fordelt over flere steder, som cacher statisk indhold. Du kan således vise billeder og andet indhold på din hjemmeside, men uden reelt at uploade til egen server. I stedet uploader du blot til dit CDN-netværk og viser indholdet på din hjemmeside. Det bringer flere fordele med sig, og det er især godt, når det gælder SEO.

For eksempel gør det din side hurtigere. Brugerne vil hurtigere få præsenteret indholdet, når de klikker sig ind på din side. I stedet for at have billedet hosted på din lokale server, hvor hjemmesiden ligger, kan CDN levere det langt hurtigere. Hastighed er som sagt en vigtig faktor i Google, så du bør stærkt overveje at bruge CDN, hvis du har mange billeder eller andre medier på din side, som ellers ville trække loadingtiden ned.

En anden fordel er, at du sparer plads. Ved at uploade medier til CDN og ikke til din webhost vil du have mere plads til andre ting i stedet.

Det er en måde at spare penge, hvis du er nystartet virksomhed og derfor kan skalere dine behov.

Fordelene relaterer sig altså både til SEO – men også til andre ting.

SEO eller PPC?

Mange, som arbejder med online handel, overvejer både SEO og PPC (pay-per-click). Men hvad er egentlig bedst, og hvad bør man vælge?

Generelt er det sådan, at SEO og PPC begge er effektive metoder at hente trafik med.

SEO er umiddelbart den bedste langsigtede løsning, da det er vedvarende.

Hvis din hjemmeside er veloptimeret, så vil du mærke effekterne i flere år frem. PPC giver til gengæld kun midlertidige resultater, da du jo skal betale for hvert klik eller for hver visning som din side får i Google, Facebook eller hos en anden portal der tilbyder PPC.

For små virksomheder betaler SEO sig ofte bedst. Især hvis du sælger til privatkunder. For virksomheder der sælger til andre virksomheder, er PPC ofte effektivt, men det udelukker ikke SEO. For helt store virksomheder betaler det sig at investere i begge dele. SEO og PPC kan arbejde fint sammen. For eksempel kan du investere i PPC tidligt og stadig tiltrække besøgende, mens der arbejdes på SEO. Det tager nemlig lidt tid, før effekterne af SEO-optimering reelt kan mærkes, hvorimod PPC som udgangspunkt giver resultater helt fra start.

Kombination af SEO og SEM (Search engine marketing) giver dog den aller bedste virkning, SEM kan nemlig forbedre dine organiske placeringer.

Det er ikke helt nemt at udvælge en af dem som den bedste, da den mest effektive markedsføringsstrategi bruger både SEO og SEM.

SEO værktøjer

Du har hermed fået svar på, hvorfor SEO er interessant, og hvilke teknikker du kan bruge til at optimere din hjemmeside bedst muligt.

Men der er også flere værktøjer, som du kan tage i brug, når du skal udføre SEO.

For eksempel når du skal finde nye søgeord at rangere på, når du skal vurdere hvor relevant et potentielt link vil være, eller når du vil se nærmere på konkurrenternes rangeringer.

Her er nogle af de bedste og mest populære SEO værktøjer, som du passende kan se nærmere på:

  • Ahrefs
  • Google Ads
  • Google Search Console
  • Google Trends
  • SEMRush
  • Moz
  • Majestic
  • Ubersuggest
  • AnswerThePublic

Vi hjælper gerne til

Synes du at det lyder lidt for indviklet at komme i gang eller har du simpelthen ikke tiden til det?

Så er du altid velkommen til at kontakte os over telefon & mail ellers kan du læse mere om vores SEO services her